viernes, 11 de enero de 2013

Perill ocult dels biocombustibles



Vull compartir aquest article que vaig trobar a la Xarxa, i que revela els gravíssims perills que s'amaguen darrere dels biocombustibles. Si ho llegeixen amb atenció, comprendran que molt lluny de ser una solució al problema ambiental, aquest tema pot ser el que acabi de deslligar el caos mundial que des de fa dècades està latent.

Com diu el proverbi, conèixer els problemes és el primer pas per resoldre'ls.

Aquil

Bicombustibles: Biologia o Business?

(Ecoportal) - Estem davant el disseny d'una nova estratègia de reproducció per part del neoliberalisme, que està prenent el control dels sistemes alimentaris. S'està produint l'aliança inèdita de multinacionals petrolieres, biotecnològiques, d'autos, els grans mercaders de grans i algunes institucions conservacionistes que decidiran quins seran els grans destins dels paisatges rurals d'Amèrica Llatina.

Estem davant d'una formidable campanya global per accelerar la producció de biocombustibles a partir de la soja, el blat de moro o la canya de sucre en reemplaçament dels derivats del petroli. La justificació es fonamenta en una realitat crua: la contaminació del medi ambient. I així, pujats a la cresta de l'onada ambientalista, els majors contaminadors del planeta llancen la seva nova ofensiva.

La cimera de la Unió Europea va aprovar que el 2020 un 10% del consum total d'energia provingui de biocombustibles. Estats Units està inaugurant una destil · leria per combustibles vegetals per setmana: ja estan funcionant 120. I les mateixes empreses multinacionals que van inventar els transgènics-diguin Monsanto, Nidera i Cargill-, a més del potentat George Soros i altres, anuncien fortes inversions en destil · leries i en la creació de noves llavors.

Per completar la roda del negoci, George Bush es va reunir al març amb les tres empreses automotors més grans-General Motors, Ford i Chrysler-per "adaptar els seus productes a la nova generació de biocombustibles".

Argentina també va pujar a la nova onada. Aquest febrer va ser reglamentada la llei 26.093 que crea un règim de desgravacions i incentius per a la producció de biocombustibles. Les conseqüències no s'han fet esperar. En l'últim any el preu internacional del blat de moro més que duplicar. Estats Units, principal productor mundial del gra, el ven a Mèxic un 150% més car. Per tant, el preu de la truita, aliment bàsic dels mexicans, es va elevar abruptament i va provocar massives protestes. Per a molts, va ser el primer campanada.

Lester Brown, director de l'Earth Policy Institute i exfuncionari de diversos governs nord-americans, va advertir: "La quantitat de cereal que es necessita per omplir un tanc de 25 galons (gairebé 100 litres) amb etanol un sol cop arriba per alimentar una persona un any sencer ". Per això-va afegir-"la competició pels grans entre els 800 milions d'automobilistes i els 2.000 milions de persones més pobres que hi ha al món pot conduir a revoltes populars".

També a Argentina se senten els alts preus del blat de moro a les butxaques del consumidor. Es va encarir la terra i, per tant, pujaran els costos de tots els sembrats. La polèmica està oberta.

Els moviments socials llancen veus d'alerta i no són pocs els investigadors amb visions molt diferents de les plantejades per les petrolieres ara esdevingudes destil · ladores del combustible verd. El periodista britànic George Monbiot, per exemple, va fer càlculs i va descobrir que "per moure només els nostres cotxes i autobusos amb biodiesel es requeririen sembrar 25,9 milions d'hectàrees. No obstant això, hi ha al Regne Unit només 5,7 milions de hectàrees. Si això succeís a tot Europa, les conseqüències sobre el subministrament d'aliments serien desastroses ".

Ricardo Mascheroni, investigador de la Universitat Nacional del Litoral, també va fer càlculs: "si avui el món abandonés la crema d'hidrocarburs i passés als biocombustibles, es necessitarien plantar una quantitat d'hectàrees equivalents a diversos planetes". L'Enginyer Miguel Baltanás, investigador superior del CONICET, ha apuntat a més que per incorporar biodiesel en un percentatge de només el 2%, "seria necessari emprar el 50% de la producció mundial d'olis vegetals". "D'això podem inferir-afegeix Marcheroni-que si el percentatge fos del 4% del total, hauríem d'usar tots els olis vegetals que es produeixen al món".

El que està en joc és una concepció sobre el que vindrà: business o aliments per a tota la humanitat? La veritat és que el negoci de les multinacionals amenaça amb exterminar territoris alimentaris. I per lògica conseqüència, hi haurà més fam i més devastació ambiental. Perquè a més els biocombustibles, tal com estan plantejats, no mitigaran el canvi climàtic: "La combustió de biodièsel-ens assenyala l'enginyer Baltanás-produeix més òxids de nitrogen, els que a l'atmosfera produeixen un efecte hivernacle 24 vegades superior al de diòxid de carboni ".

La conclusió a la qual arriben llavors Mascheroni i altres és la següent: "On anem a produir aliments, si haurem de entapissar de soja, blat de moro i altres monocultius fins als picapedrers de les cases? Estem davant una altra proposta colonial de multinacionals que a més de la soja, el seu oli o el biodiesel que s'exporta, es porten l'aigua i els nutrients del sòl i ens deixen la contaminació, la desertificació, l'aniquilació de biodiversitat i la pèrdua de qualitat de vida. Un negoci rodó ".

Miguel Angel Altieri, doctor en agroecologia i professor a la Universitat de Berkeley, Califòrnia, considerada una de les més grans de la investigació del medi ambient en relació amb els moviments socials, va denunciar que hi ha darrera del projecte sobre biocombustibles.

Va assenyalar: "Els biocombustibles són una tragèdia ecològica i social. Amb la seva producció es crearà un problema molt gran de sobirania alimentària, ja que hi ha milers d'hectàrees de soja, canya de sucre i palma africana que es van a expandir, el que produirà una desforestació massiva. Això ja està passant a Colòmbia i en l'Amazones. A més augmentarà l'escala de producció de monocultius mecanitzats, amb altes dosis de fertilitzants i específicament atrazina, que és un herbicida molt nociu amb irrupció endocrina ".

"El desenvolupament dels biocombustibles no té cap sentit energètic, ja que tots els estudis que s'han fet demostren que es necessita més petroli per fabricar biocombustible. Per exemple, en el cas de l'etanol de blat de moro es necessiten 1,3 quilocalories de petroli per produir una quilocaloria de bioetanol. Estem davant el disseny d'una nova estratègia de reproducció per part del neoliberalisme, que està prenent el control dels sistemes alimentaris. S'està produint l'aliança inèdita de multinacionals petrolieres, biotecnològiques, d'autos, els grans mercaders de grans i algunes institucions conservacionistes que decidiran quins seran els grans destins dels paisatges rurals d'Amèrica Llatina. "

"Perquè Estats Units produeixi tot l'etanol que necessita per reemplaçar el seu petroli, hauria conrear sis vegades la seva superfície. Llavors, és clar que ho faran en els països d'Amèrica Llatina i, de fet, ja estan en camí. Es tracta d'un colonialisme biològic ".

Font: Ecoportal - Article del Sr Arturo M. Lozza

Font: http://www.libreopinion.com/modules/wordpress/2007/06/29/el-peligro-que-ocultan-los-biocombustibles/

No hay comentarios: